Inspirație

Două abordări – un rezultat

1445 Vizualizari

Sau, mai degrabă, explicații și soluții care se completează în susținerea aceleiași idei.
Două recomandări de cărți din zona storytelling, care deși devenit clișeu, pe alocuri, rămâne un instrument important în marketing.

#1.

“Animalul povestitor” de Jonathan Gottschall, o carte care NU este despre marketing, dar care ar trebui citită de orice marketer.
Cum ne fac poveștile oameni – subtitlul cărții – este o incursiune în mecansimul creierului uman dintr-o perspectivă antropologică. Literatura, istoria, psihologia, credințele religioase, miturile, teoriile conspiraționale, știința, originile – toate sunt trecute prin filtrul poveștii și al rolului pe care îl joacă în modelarea vieții și dezvoltarea speciei.

Mai jos câteva extrase din explicațiile lui Jonathan Gottschall:

“Eu cred că structura axată pe problemă, pe înfruntarea necazului, revelează o funcție majoră a povestitului. Sugerează că mintea umană a fost creată pentru poveste, astfel încât să poată fi modelată de poveste.”

***

Povestea – indiferent dacă e livrată prin filme, cărți sau jocuri video – ne învață lucruri care sunt realități ale lumii în care trăim; ne influențează logica morală și ne marchează cu temeri, speranțe și anxietăți care ne modifică comportamentul și poate chiar personalitatea.

Studiile arată că povestea cigulește din noi și ne frământă permanent, ca pe un aluat, modelându-ne mintea fără ca noi să știm sau să consimțim. Cu cât suntem mai fermecați de vraja poveștii, cu atât îi sporește puterea de a ne influența.”

Pentru amuzament, mai jos este un experiment menționat în carte, realizat în anii ‘40 de doi psihologi: un film animat cu indicația “Descrieți ce ați văzut”: doar 3 din cei 114 subiecți au declarat că au văzut trei figuri geometrice care se mișcau pe un ecran. 
Pentru restul, totul a fost o telenovelă 🙂  – eroi amorezați, uși trântite, planuri deturnate.

“Animalul povestitor” este disponibilă la editura Vellant.

#2. 

“Ce s-a întâmplat?” ar putea fi sinteza cărții “Powered by storytelling”.
Scrisă de Murray Nossel, unul dintre fondatorii Narativ – o companie specializată în predarea noțiunilor de storytelling în companii, cartea este un ghid despre procesul din spatele acestei abordări.

Fondată de doi profesioniști din domeniul medical – Murray Nossel și Paul Browde – metoda Narativ aplică abilitățile și cunoștințele psihologice exersate de cei doi în mediu clinic.
“Ce s-a întâmplat?” este punctul de pornire în construirea unei noi perspective, iar conexiunea obținută între participanți este ceea ce declanșează transformarea în comunicarea de business.

“Ascultarea este recipientul care dă formă vorbirii”, spune Murray Nossel, iar odată rezolvate barierele de ascultare (conștientizate, înlăturate sau acceptate, după caz) istorisirea ce urmează după “Ce s-a întâmplat?” este o relatare a evenimentelor așa cum au fost ele văzute, auzite, mirosite, gustate și atinse.

Prin excluderea judecăților, a opiniilor și interpretărilor ne permitem să ne proiectăm propriile emoții și sentimente asupra unei povești alcătuite din fapte: reacționăm neurologic, ni se activează intuiția, iar percepțiile se adâncesc, ca și cum am trăi noi întâmplarea povestită.

“Powered by storytelling” este despre cum se poate implementa schimbarea culturală. Blocajele de comunicare sunt disecate dintr-o perspectivă psihologică, de multe ori inconfortabilă pentru participanți, dar eliberatoare la sfârșit (similar cu procesul terapeutic).

“Schimbarea presupune renunțarea la povești vechi și crearea unora noi sau descoperirea unor modalități noi prin care se poate spune o poveste. Una dintre cele mai surprinzătoare (și contraintuitive) modalități de ridicare a barierelor care te împiedică să asculți este să te oferi să asculți povestea altcuiva, fără rezerve și fără să judeci. Tot ce trebuie să faci este să întrebi: “Ce s-a întâmplat?” Apoi relaxează-te și bucură-te de poveste.”

Metoda Narativ a fost testată de companii deschise la alternative creative în fața obstacolelor în comunicare. Cartea cuprinde exemple pentru fiecare etapă de construcție a poveștii, ca instrument de facilitare a relaționării. “Powered by storytelling” a apărut la editura Publica.

Ilustrație Unsplash.com

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ultimele Articole

 
Copyright © Content Works 2024