Disclaimer: extrovertiții sunt la fel de bine-veniți, poate chiar mai mult! Ceea ce urmează nu este un demers pro sau contra, ci mai degrabă o invitație de a aprecia și valorifica introvertiții din jurul nostru. Este, de asemenea, și o perspectivă personală despre cum “te trage ața” către ceea ce rezonează cu structura ta internă.
Pentru introvertiți, Susan Cain se califică la best friends forever, chiar și fără să fi auzit de ea. Devenită cunoscută acum ceva ani, printr-o prezentare TED – The power of introverts, Susan Cain pledează din 2012 despre cum contribuie în multe aspecte ale vieții perspectiva liniștită și solitară, adesea etichetată individualistă, egoistă sau chiar sălbatică.
Conform studiilor sale, detaliate în cartea dedicată subiectului “Quiet Power – Growing up as an introvert in a world that can’t stop talking”, între o treime și până la jumătate din populație are temperament introvertit, deși nu sunt chiar așa evidenți.
Ca în orice definiție de profil, nimeni nu este 100% introvertit sau extrovertit, ceea ce contează sunt trăsăturile predominante.
#1. Sursa de enegie este principala diferență.
La introvertiți vine din interior și din solitudine, dintr-un mediu mai liniștit, pe când la extrovertiți sursa este exterioară, de la ceilalți (stimulii sunt externi, extrovertiții caută să iasă din această solitudine).
#2. Introvertiții au tendința de a fi contemplativi, sunt predispuși la introspecție, preferă să asculte și să observe mai mult, ceea ce îi ajută să se focuseze, să aprofundeze subiectele de interes și să fie perseverenți, tocmai datorită înclinației către liniște (mediul solitar, mai puțini stimuli exteriori favorizează profunzimea abordării).
“Nu sunt atât de deștept, doar stau mai mult pe probleme, aloc mai mult timp”.
Einstein – un celebru introvertit
Mulți dintre cunoscuții mei cu acest temperament consideră caracteristicile de mai sus ca fiind vulnerabilități (în parte și datorită percepției opuse, majoritare care apreciază comportamentul mult mai social, orientat către networking, către exterior), când de fapt ele sunt avantaje dacă sunt acceptate și exploatate ca atare.
Tot conform studiilor, se pare că introvertiții sunt mai creativi, pentru că preferă solitudinea, iar acest lucru poate fi un ingredient benefic în procesul de creație și este, de fapt, avantajul lor competitiv, de exploatat.
#1. Deep thinking, intense focus, comfort with solitude and excelent listening skills – sunt trăsături ce caracterizează nu doar un introvertit, ci și un content marketer.
#2. Disponibilitate pentru a asculta și a observa = identificare de detalii mai greu accesibile la prima vedere, dar poate mai profunde ce pot genera diferențiatori mai puternici sau perspective inedite.
#3. Perseverența este cheia abordării în content marketing – temperamentul introvertit se pretează la acest tip de anduranță: susține efortul și momentele dificile de pe parcurs, inerente în această abordare. Cine pornește într-un demers de content marketing crede în misiune, dar este și dispus mental să susțină un astfel de efort pe termen lung.
#4. Predispoziția pentru introspecție te ajută să cauți și să identifici unghiuri și căi mai puțin umblate.
#5. Content marketing înseamnă focus pe audiență și interesele acesteia, în esență, nu pe promovare de servicii sau produse, iar introvertitul evită expunerea.
Extrovertiții au avantajele lor, de necontestat și la fel de prețioase.
În content marketing, beneficiile lor sunt de neînlocuit, în special în promovare, pentru că relaționarea este mai facilă pentru ei și completează abilitățile introvertiților.
Munca lui Susan Cain în cercetarea introvertiților s-a extins de-a lungul anilor și în alte zone – educație, leadeship, arhitectură, spații de lucru.
Mai jos este prezentarea de la TED, dar găsiți pe youtube mai multe prezentări.
Ilustrații Unsplash.com