Fred Rogers a fost un domn preocupat, înainte de vreme, de subiecte relativ comune astăzi: discriminare pe bază de rasă, sex, dizabilitate, clasă socială, discuții publice despre cum simțim și cum ne raportăm la ce se întâmplă în jur, etc. Interesul și preocuparea sa s-au orientat către cei mai vulnerabili dintre noi, respectiv copiii.
Domnul Rogers a rămas în istoria televiziunii americane ca realizatorul și gazda emisiunii Mister Rogers’ Neighborhood, o serie de spectacole educative dedicate copiilor, desfășurate pe mai bine de 30 de ani.
Faptul că trata copiii ca pe niște adulți, doar că de statură mai mică. Căldura și empatia pe care era capabil să le acorde oricărui copil este ceea ce a definit personalitatea lui Fred Rogers și ceea ce l-a diferențiat într-o lume și o epocă mult prea puțin dispusă la atenție, grijă, onestitate, dialog și înțelegere.
În 1969 Fred Rogers a apărut în fața senatului american pentru a susține cauza educației pe posturi naționale de televiziune (fondurile de finanțare fiind amenințate de reduceri). În șapte minute i-a convins, deși este evident disconfortul prin care trece.
Won’t You Be My Neighbor? este un film documentar despre cine a fost Fred Rogers și moștenirea sa culturală. Dincolo de amintirile apropiaților și evocările celor cu care a lucrat direct sau indirect răzbate din documentar permanenta lui îndoială, întrebarea dacă ceea ce face contează.
Este o întrebare cu care ne confruntăm mulți în orice demers ce presupune risc.
Și ce nu presupune risc pe lumea asta?!
Pentru că zilele trecute a avut loc conferința WeContent ediția a 2-a, și dacă ar fi să concentrăm discursurile speakerilor într-o singură propoziție, aceasta ar fi:
Stop selling, start serving.
Ori asta presupune o schimbare de mentalitate în abordare, o preocupare autentică către nevoile celor pe care vrem să-i deservim cu produsele sau serviciile noastre și pentru asta avem nevoie de tot ceea ce a întruchipat domnul Rogers zeci de ani: sinceritate, deschidere, colaborare, diferențiere, dar și îndoială, multă îndoială că ceea ce facem va avea rezultatele dorite.
Ceea ce pe Fred Rogers nu l-a împiedicat să continue.
Documentarul Won’t You Be My Neighbor? este disponibil în rețelele Netflix și HBO, mai jos trailerul.