… Și am încheiat citatul venit din partea unui amic căruia încercam să-i explic cât de important este storytellingul în marketingul prin conținut și în comunicare, în general.
Succesul unei strategii de content marketing depinde și de modul în care ambalăm informația ce vrem să ajungă la audiență (prospecți, clienți).
Storytelling are legătură cu felul în care ne spunem povestea de business.
Nu este niciun secret că tehnicile de content marketing urmăresc niște obiective de business (așa și trebuie), însă drumul până la a convinge un potențial client să facă business cu noi este cultivat cu încredere, iar încrederea se câștigă greu (și se pierde repede) prin acțiuni constante în care arăți că îți pasă de problemele lui.
Asta nu înseamnă că trebuie doar să ambalezi frumos ceea ce spui despre tine. Din contră, ar trebui să fie o demonstrație autentică a valorilor tale ca și companie: de ce faci ceea ce faci ca business și care este abordarea ta particulară în rezolvarea unor probleme specifice din piața în care activezi (cum rezolvi anumite probleme punctuale).
Care ne este scopul? De ce facem ceea ce facem în fiecare zi și de ce facem așa?
Foarte util de văzut în acest sens Simon Sinek – Start with Why – celebra sa prezentare mai jos.
Specia umană a supraviețuit datorită poveștilor. Din cele mai vechi timpuri oamenii s-au adunat în jurul focului pentru a povesti și pentru a duce mai departe poveștile lor și ale celorlalți. În vorbele scriitoarei Joan Didion, ne spunem povești pentru a putea trăi.
Ca și arta, poveștile ne ajută să ne cunoaștem pe noi înșine și pe ceilalți.
Poveștile creează conexiune umană, inspiră și produc emoții, ne influențează felul în care gândim și modul în care alegem să ne schimbăm.
Secretul unei povești bine spuse este capacitatea ei de a deveni memorabilă, de a fi transmisă mai departe, pentru că are darul de a transforma lumescul/ordinarul/obișnuitul în ceva interesant, care ne captează atenția.
Dacă reușim să povestim ceea ce suntem și facem ca business de o manieră ce rezonează cu publicul nostru în ceea ce reprezintă esențial și important pentru acesta avem șanse ca despre povestea noastră (a se citi și compania/soluția/produsul) să afle și alții.
Relaționarea bazată pe valori/afinități/credințe/atitudini comune are un impact și o influență mai profundă decât orice altă tactică de marketing.
În termeni tehnici câștigăm notorietate, top of mind, devenim memorabili, iar, la un moment dat, cineva va vrea să facă business cu noi.
Storytelling este un instrument esențial de marketing, indiferent de forma în care este practicat: text, video, infografice, tweet, foto … whatever. Iar pentru audiența profesională, cum mai sunt denumiți cei din sectorul B2B, este nu doar la fel de importantă, ci chiar critică.
Gândiți-vă doar la două nume – Nike și Apple – pentru a pune în perspectivă importanța storytelling-ului. Orice am povesti despre cele două branduri (produse, reclame, magazine etc.) are de-a face cu tehnica de storytelling (inclusiv mult discutatul episod recent Nike).
Cum să folosim storytelling în content marketing este un subiect asupra căruia voi reveni, pentru că este esențial.
Ilustrație Unsplash.com